December 22, 2013

#Rojak

" Ma, ayie nak beli kamera"
" Kamera rumah kan ada nak beli lagi buat apa. Membazir lah"
" Tu kompak, tak best.."
" Habis nak beli kamera ape?"
" Kamera yang besar tu. Yang orang buat tangkap gambar kahwin"

....sebab mak aku tak reti gajet-gajet thingy ni. Benda yang bukan dalam circle dia, dia memang taktau. So kalau aku nak perabih duit kat benda-benda camni memang bagi dia membazir. Sebabtu cakap kena confident. Kalau tak, takdapat.

" Projek kau kena guna kamera tu ayie? kalau guna kamera biasa takboleh?"
" Boleh tapi gambar tak cantik la. Ala ma ayie ada duit lah. Jangan risau..."
" Amboi kau pantang ada duit...tak reti nak menyimpan. Nanti lah mama fikir"

Hmmmm kalau dah kena tunggu dia fikir memang sampai ke sudah. Ah biar lah. Aku bukan takde duit. Kalau aku dah beli nanti dia senyap ah. Macam tak biasa...

******

Barang yang dah siap dikemas di letak ke luar bilik. Nanti nak buat clearance senang. Lagipun duduk aras bawah takyah aku susah-susah nak angkut barang buat penat je. Jam ditangan ditenung sekejap. 2.05 petang. Solat Zohor kejap lah nanti boleh balik je takyah singgah mana-mana.

Telefon di tangan berbunyi.

" Hello. Hoi bertuah kau kat mana?"
" Aku baru nak solat ni. Kau dah sampai ke?"
" Aku baru sampai Melaka ni hahaha. Tanya je mana tau kau tak siap lagi memang aku belasah kau"
" Lerh dari semalam aku dah siap kemas. Pigidah kau"
" Hahaha dah ah kbai"

Bai. Telefon dimatikan. Dalam hati menyumpah walaupun dalam proses nak ambil wuduk. Bongok punya along.

******

Badan dilempar ke atas katil bujang bercadar kelabu bercorak zebra. Keluhan penat dilepaskan sambil melihat ke siling. Akhirnya habis jugak aku belajar ijazah, literally lah sebab aku ada satu sem lagi untuk internship. Lepastu aku nak cari kerja, kahwin, ada anak, ada cucu, and etc etc. Sebenarnya nak kahwin bukan objektif utama aku lepas habis belajar macam most of people sekarang ni. Sebab time aku belajar pun aku takde awek so aku rasa aku okay je single sekarang ni. Tapi sebab aku tau one day aku akan kahwin so sebabtu aku masukkan kahwin in my future planning. Yelah sapa taknak kawin oi. Sekarang ni objektif aku nak cari duit je. DUIT. Zaman sekarang kalau takde duit, dua belah mata pun orang tak pandang. Serious talk.

Cuti sem aku panjang, so aku nak cari kerja. Duk rumah pun bukan buat apa. Paling best pun kena bebel sebab bangun lambat etc etc. Haih aku rasa aku dah cukup besar dah untuk tak buat mak ayah aku rasa aku ni tak berguna. At least kalau aku kerja ada jugak duit poket aku nak berjimba dengan kengkawan. Takyah mintak duit mak ayah. Takpun boleh aku kumpul duit buat melawat kengkawan aku kat obersi. Good idea, yie.

Dalam kereta...

"Along, kat tempat kerja kau takde vacancy long?"
"Ada, cleaner jamban ah tapi. Kau nak? HAHAHAHAHAHAH" Along dengan kak Nina dah bantai gelak. Kak Nina tu kakak ipar aku.
"Babun ah kau long. Aku tanya betul-betul ni."
"Amboi laju gila kau nak cari kerja. Watlek watpis aa lu kat rumah doh kau tak penat ke?"
"Duk rumah lama-lama nanti bosan, baik aku cari dulu, senang."
"Eleh cakap je aa kau taknak kena bebel dengan mak kat rumah kan. Nasib kau aa dik tinggal kau sorang je mak nak bebelkan pun. Kalau taknak kena bebel gi kawin cepat"
"Karang aku kata nak kawin kau pulak over terkejut. Blah aa kau. Kak, nanti kalau kat office akak nak pakai orang jugak akak bagitau ayie eh"
"Haha insyaallah yie"

******

Beza tahun aku dengan along tak jauh pun sebabtu aku lepak je cakap cam member-member dengan dia. Mama je selalu marah sebab aku cam tak hormat kat along. Tapi dia taktau along tu kekadang cakap dengan aku cam takde boundary segala hala dunia dia main lepas je. But whatever it is aku tetap hormat dia as along aku. Kalau takde dia, aku taktau nak buat apa dengan hidup aku ni.

Tipikal orang Melayu memang stereotaip tahap nak mampus. Dia nak ikut jugak kebiasaan nenek moyang dia dulu. "Dalam keturunan kita takde orang buat camni" "Orang tua dulu-dulu cakap blablablablabla". Aku taktau cemana orang boleh pegang benda-benda camtu sampai dah masuk zaman milenium ni. Aku bukan nak kata aku moden sangat, tapi please...things are way more different than before. Fikiran tu kena bukak luas-luas bukan nak bagi agenda jahiliah ke syiah nak masuk. Tapi nak bagi up-to-date dengan zaman sekarang bukan zaman Tok Kaduk. haih. Aku nak kutuk panjang berjela pun orang tua aku serupa tu jugak. Nasib ada Along kalau aku nak buat kerja luar alam nak bagi rilis stress pun. Buat simpan rahsia aku pergi konsert ke jamming sampai pagi ke gi lepak tak tentu hala ke. Tapi Along ada cakap "mak ayah stereotaip melayu tradisional pun kau langgar je pi huha sana sini, kalau mak ayah moden nak mampus entah apa jadi kat kau ni entah jadi manusia ke tak"....kadang-kadang aku setuju jugak dengan Along ni.

Entahlah...............memang aku ni jenis manusia taktau bersyukur kot.


******

Picturesque.



Tanpa sedar bibir Jeey menguntum senyum. Pandangan tak dialih dari barista yang sedang sibuk mengadun kopi untuk diberi kepada pelanggan. I hope he's doing my coffee. Keluhan berat dilepaskan. Ipad dikeluarkan dari bag. Ikon instagram disentuh.

Stop dreaming, Jeey. You're not his type
Tak cuba taktau.
Face the reality dude. Kau tengok dia pun kau boleh tau taste dia macam mana.
Don't judge a book by its cavahh.
Blergh..... susah cakap dengan manusia macam kau ni.

And thats it. Setiap kali aku datang Coffee Crew aku bergaduh dengan inner-self aku. Sebab aku nak sedapkan hati je sebenarnya padahal aku tau takde chance pun. Apa salahnya perasan sorang-sorang kan? Hehehe

Coffee Crew tempat wajib aku lepak sorang-sorang tak kira pagi petang siang malam anytime aku rasa nak have-some-me-time aku lepak sini. Sebab kat sini barista dia hensem hehehehe. Tapi takla sebab barista je. Aku suka minum coffee and this one place is cozy and serene, cool and simple liddat i can just have coffee, eat scones, scroll twitter habis makan minum, blah.

Memangla orang lain selalu lepak coffee shop dengan member. Catching up, mak jemah-ing and bla bla. Tapi ok je aku buat masa ni enjoy my coffee alone. Sebab most of my friends pun bukan kaki coffee nak buek cano. And...... sebab I still haven't found my soul-coffee-mate kot. Ecewah

"Here you go miss. Your latte. One shot espresso"

Jeey angkat kepala dari leka meng-scroll instagram dekat iPad.
"Yeap, thanks......." air liur ditelan kesat. Omjeh jeeeeeeeeeey your favourite guy after all this time is right on yo face!
"Is there anything else miss?"
"Hmmm takde"

Senyum leret di hujung ayat tu buat aku rasa nak.......pengsan.

"Are you sure?"
"Yeah".......aku taktau nak senyum camne ni panik ni panikkkkk
Dia angguk. "Ok, enjoy your coffee then"

Heheheheheheheh my heart goes like weeeweeeweeeweeeeeeeeee.

*****




I don't know if i am your cup of tea, but you 're definitely my cup of coffee. Or we can go with coffee all the way hehehe thanks for the latte, F!

F is for Fuad. Cuz i'd seen it on his nametag tho. Heh
Posted on Instagram.

No comments:

Post a Comment